Bekijk hier onze speellijst met aankomende concerten, voorstellingen en andere optredens.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt een muzikaal eerbetoon aan een van de onvergetelijke iconen van de Arabische wereld: de Algerijnse zangeres en actrice Warda Al-Jazairia. Ontdekt in Beiroet en beroemd geworden in Egypte, groeide zij uit tot een nationaal symbool van hoop. Laat je meevoeren en ontdek het inspirerende verhaal achter de ‘Roos van Algerije’.
Warda blijft voor de Arabische wereld een tijdloos symbool van hoop en verbondenheid. Tijdens de Algerijnse bevrijdingsstrijd werd ze een van de meest geliefde nationale iconen. Met slechts één noot wist ze menigten tot tranen te roeren. Ook meer dan tien jaar na haar overlijden klinkt haar muziek nog overal: opnieuw uitgebracht op vinyl, afgespeeld op radiostations, gedraaid op feesten, in huizen en op bruiloften. Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt haar muzikale nalatenschap tot leven. Soliste Carla Ramia vertolkt Wardas repertoire met gevoel en respect voor haar muzikale erfgoed.
Met haar warme stem en diepe kennis van het Arabische repertoire brengt de Libanese zangeres Carla Ramia samen met het Amsterdams Andalusisch Orkest een hommage aan de legendarische Algerijnse diva Warda. Warda, geliefd om haar betoverende liederen over liefde en verlangen, wist generaties luisteraars te raken in de Arabische wereld en ver daarbuiten.
Carla Ramia laat deze iconische melodieën opnieuw tot leven komen – met respect voor de traditie én met haar eigen artistieke signatuur. Een avond vol muzikale herinneringen, waarin tijdloze klassiekers van Warda opnieuw zullen schitteren.
Dit concert is onderdeel van Cairo's Golden Age Trilogie.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt een muzikaal eerbetoon aan een van de onvergetelijke iconen van de Arabische wereld: de Algerijnse zangeres en actrice Warda Al-Jazairia. Ontdekt in Beiroet en beroemd geworden in Egypte, groeide zij uit tot een nationaal symbool van hoop. Laat je meevoeren en ontdek het inspirerende verhaal achter de ‘Roos van Algerije’.
Warda blijft voor de Arabische wereld een tijdloos symbool van hoop en verbondenheid. Tijdens de Algerijnse bevrijdingsstrijd werd ze een van de meest geliefde nationale iconen. Met slechts één noot wist ze menigten tot tranen te roeren. Ook meer dan tien jaar na haar overlijden klinkt haar muziek nog overal: opnieuw uitgebracht op vinyl, afgespeeld op radiostations, gedraaid op feesten, in huizen en op bruiloften. Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt haar muzikale nalatenschap tot leven.
Met haar warme stem en diepe kennis van het Arabische repertoire brengt de Libanese zangeres Carla Ramia samen met het Amsterdams Andalusisch Orkest een hommage aan de legendarische Algerijnse diva Warda. Warda, geliefd om haar betoverende liederen over liefde en verlangen, wist generaties luisteraars te raken in de Arabische wereld en ver daarbuiten.
Carla Ramia laat deze iconische melodieën opnieuw tot leven komen – met respect voor de traditie én met haar eigen artistieke signatuur. Een avond vol muzikale herinneringen, waarin tijdloze klassiekers van Warda opnieuw zullen schitteren.
Dit concert is onderdeel van Cairo's Golden Age Trilogie.
Op zaterdagavond 13 november is het de beurt aan het bruisende Nieuw-West om haar muzikaliteit te tonen in het concertgebouw met From New West with Love. In de Grote Zaal brengen meer dan twintig artiesten een wervelende show vol muziek, dans en 'spoken word'. Verwacht een kleurrijke mix van genres die Nieuw-West rijk is: van klassiek en jazz tot levenslied, pop, hiphop, Turkse, Surinaamse, Marokkaanse en Arabische stijlen.
Het AAO begeleidt samen met musici van muziekgezelschap Oorkaan de artiesten!
Op het podium schitteren grote namen, zoals de internationaal gevierde zangeres Karsu, de legendarische Willeke Alberti, rapper Dio en zanger/ud-speler Ahmed El Maai. Ook columnist Henk Spaan levert een bijdrage met een speciaal voor deze avond geschreven tekst. De muzikale begeleiding is in handen van het Oorkaan Ensemble en het Amsterdams Andalusisch Orkest. De presentatie wordt verzorgd door comedian Howard Komproe en thaibokser en jongerenwerker Soumia Abalhaya.
Voor dit concert komt op een later moment een beperkt aantal kaarten met Stadspas-korting beschikbaar. Houd hiervoor de website van de Stadspas in de gaten.
Amsterdam Nieuw-West is het grootste stadsdeel in Amsterdam, met ruim 170.000 inwoners en is een smeltkroes van culturen, talenten en muzikale stijlen. Vanavond hebben we diverse generaties artiesten op het podium, van gevestigde namen tot opkomend talent. Nieuw-West bruist van creativiteit en muzikaal ondernemerschap. Denk aan de energieke kaseko-klanken van Baas Berg, de ontroerende liedjes van singer-songwriter Lara Bakker, of woordkunstenaar DiDin die ook internationaal doorbreekt met zijn unieke mix tussen spoken word en rap. Hiphop-artiest Dio eert zijn roots met het album De Vlugtlaan, vernoemd naar de centrale verkeersader van Nieuw-West. Diverse muziekstijlen passeren: klassiek Arabisch-Andalusische klanken van ud-speler en zanger Ahmed El Maai, de Turkse Emine Bostanci bespeelt het traditionele strijkinstrument kemençe en het swingt met de Braziliaanse latin sounds van fluitist/zangeres Floor Polder.
In de foyers van Het Concertgebouw vind je bovendien een inspirerend randprogramma met kunst, ondernemerschap en culinaire verrassingen uit de wijk. Ontdek de verhalen, smaken en gezichten van New West!
Levenslied-ster Willeke Alberti kent iedereen, evenals de internationaal bekende zangeres en pianist Karsu, met haar unieke mix van klassieke muziek, jazz en pop. Zangeres/actrice Joy Wielkens schitterde deze zomer in Hadestown. Klassiek Arabisch-Andalusische klanken hoor je van ud-speler en zanger Ahmed El Maai, Surinaamse kaseko klanken van de groep Baas Berg onder leiding van saxofonist Jermaine Bergtop, het traditionele strijkinstrument kemençe wordt virtuoos bespeeld door de Turkse Emine Bostancı en fluitist/zangeres Floor Polder brengt Braziliaanse en Latin muziek. Dio rapt over Nieuw-West op zijn nieuwe album De Vlugtlaan en DinDin werkt internationaal aan Arabische projecten. Upcoming rapfromatie Rens, Jaïr & Ome Uncle wordt getipt als de opvolgers van De Jeugd van Tegenwoordig. Danseres Sigourney Henning Limoen danst op live saxofoonspel van saxofonist en componist Sanne Landvreugd. Singer-songwriter Lara Bakker combineert Nederlandstalige pop en invloeden uit de kleinkunst en folk. Alle artiesten worden begeleid door de gerenommeerde muziekgezelschappen het Oorkaan Ensemble en het Amsterdams Andalusisch Orkest.
From New West with Love is een productie van Het Concertgebouw, in samenwerking met Stadsdeel Amsterdam Nieuw-West. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Het Concertgebouw Fonds, Stadsdeel Amsterdam Nieuw-West, Meervaart en andere betrokken partners.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) komt naar Zwolle! Op uitnodiging van Jawdat Shaabo, samensteller van het programma Tent van het Oosten. Een bijzonder programma waarbinnen je kennis maakt met de cultuur van Marokko tot Afghanistan.
Deze avond is het Amsterdams Andalusisch Orkest te zien en horen. 'AAO's multi-instrumentalist Ahmed el Maai neemt je mee op zijn reis van Tanger naar Amsterdam in muziek vol Arabo-Andalusische, flamenco- en Maghreb-invloeden. Samen met zijn collega musici van het AAO brengt hij repertoire uit zijn debuutalbum (november 2024) tot leven: spiritueel, expressief en diep geworteld in traditie én nu.
Achmed El Maai speelt onder andere de qanun en heeft een prachtige stem die je sowieso mee op reis neemt - en verwarmt deze koudere dagen van het jaar.
Kaarverkoop getart via Odeon, Zwolsetheaters - Zwolle
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
Kaartverkoop binnenkort van start!
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
Kaartverkoop binnenkort van start!
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch
Het AAO en Naaz hebben een speciaal programma samengesteld voor het Theaterweekend 2026. Verwacht een avond vol opzwepende ritmes en nostalgische melodieën uit de Arabo-Andalusische muzikale wereld gemixt met Naaz haar nummers en haar zachte en vurige stemgeluid.
Naast dat dit al een reden is om te komen, maakt het feit dat het geprogrammeerd staat tijdens het Nationaal Theaterweekend 2026 dubbel zo aantrekkelijk door de even zo zachte prijs van € 10,-
Nationaal Theaterweekend
Deze voorstelling is onderdeel van het Nationaal Theaterweekend, waarmee meer dan 80 theaters in Nederland de pracht van theater vieren met verrassende (toegankelijk geprijsde) voorstellingen én vele gratis activiteiten. Kaarten voor alle voorstellingen die dit weekend plaatsvinden kosten € 10 (of € 13,50 incl. consumptie). Ga voor meer informatie naar www.nationaaltheaterweekend.nl
Het AAO en Naaz hebben een speciaal programma samengesteld voor het Theaterweekend 2026. Verwacht een avond vol opzwepende ritmes en nostalgische melodieën uit de Arabo-Andalusische muzikale wereld gemixt met Naaz haar nummers en haar zachte en vurige stemgeluid.
Naast dat dit al een reden is om te komen, maakt het feit dat het geprogrammeerd staat tijdens het Nationaal Theaterweekend 2026 dubbel zo aantrekkelijk door de even zo zachte prijs van € 10,-
Nationaal Theaterweekend
Deze voorstelling is onderdeel van het Nationaal Theaterweekend, waarmee meer dan 80 theaters in Nederland de pracht van theater vieren met verrassende (toegankelijk geprijsde) voorstellingen én vele gratis activiteiten. Kaarten voor alle voorstellingen die dit weekend plaatsvinden kosten € 10 (of € 13,50 incl. consumptie). Ga voor meer informatie naar www.nationaaltheaterweekend.nl
De viool bevrijdt zich van zijn brave en ietwat deftige imago tijdens de Nacht van de Viool. In de bovenzalen van TivoliVredenburg klinkt de viool in alle toonaarden, samenstellingen en genres: van jazz en pop tot volksmuziek, van gipsy en global tot elektronisch en van improvisatie tot multidisciplinair en experimenteel. Mis de grote Mash-Up niet – wanneer de complete line-up samen met genre-bending violist Tim Kliphuis op het hoofdpodium verschijnt.
Voor het eerst te zien in Belgie, in de Singel in Antwerpen - de Avond van de Arabische Filmmuziek. Het wordt een avond zwijmelen met filmmuziek uit de grote love stories van de Egyptische en Arabische cinema.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest speelt vol passie en overgave en brengt iconen als Abdel Halim Hafez, Umm Kulthum en Fairuz weer even dichtbij.
Terug op veler verzoek: een avond zwijmelen bij filmmuziek uit de grote love stories van de Egyptische en Arabische cinema. Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt iconen als Abdel Halim Hafez, Umm Kulthum en Fairuz weer even dichtbij.
Beleef een zwoele muzikale avond vol romantiek, nostalgie en meeslepende melodieën uit de gouden tijd van de Arabische cinema. Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt een ode aan de liefde met iconische filmmuziek uit Egypte en het Midden-Oosten, geïnspireerd door grootheden als Abdel Halim Hafez, Umm Kulthum en Fairuz. Met klassiekers uit de Arabische muziekgeschiedenis, omlijst met filmfragmenten en verhalen die je meenemen naar het hart van de Arabische wereld.
Deze bijzondere avond is onderdeel van de Musica Mundo Series 2026. Laat je ontroeren door de poëtische kracht van filmmuziek en ervaar hoe liefde en muziek samenkomen op het grote doek en in de concertzaal.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt een ode aan de Syrische zanger Farid al-Atrash: de ‘koning van de ud’ en een legende in de Arabische muziekgeschiedenis. Met zijn diepe stem en virtuoze spel wist hij miljoenen harten te raken. Farid stond bekend om zijn melancholische liederen over liefde en verlies, waarmee hij emotie op ongeëvenaarde wijze tot uitdrukking bracht.
Dankzij de plaatopnames en radio-optredens van Al-Atrash met de legendarische Egyptische zangeres Umm Kulthum werd de traditionele populaire Arabische muziek vanaf 1950 wereldwijd geliefd. Al-Atrash – die net als Kulthum halverwege de jaren zeventig overleed –schreef meer dan vijfhonderd nummers, voornamelijk romantische liefdesliederen. Zijn muziek leeft voort als een tijdloze erfenis die generaties blijft inspireren.
Let op! Oorspronkelijk kondigden wij aan dat vanavond het programma Cairo's Golden Age uitgevoerd zou worden, maar dat vindt plaats op 15 mei 2026. Kaartkopers hebben hierover bericht ontvangen.
Dit concert is onderdeel van Cairo's Golden Age Trilogie.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest brengt een ode aan de Syrische zanger Farid al-Atrash: de ‘koning van de ud’ en een legende in de Arabische muziekgeschiedenis. Met zijn diepe stem en virtuoze spel wist hij miljoenen harten te raken. Farid stond bekend om zijn melancholische liederen over liefde en verlies, waarmee hij emotie op ongeëvenaarde wijze tot uitdrukking bracht.
Dankzij de plaatopnames en radio-optredens van Al-Atrash met de legendarische Egyptische zangeres Umm Kulthum werd de traditionele populaire Arabische muziek vanaf 1950 wereldwijd geliefd. Al-Atrash – die net als Kulthum halverwege de jaren zeventig overleed –schreef meer dan vijfhonderd nummers, voornamelijk romantische liefdesliederen. Zijn muziek leeft voort als een tijdloze erfenis die generaties blijft inspireren.
Let op! Oorspronkelijk kondigden wij aan dat vanavond het programma Cairo's Golden Age uitgevoerd zou worden, maar dat vindt plaats op 15 mei 2026. Kaartkopers hebben hierover bericht ontvangen.
Dit concert is onderdeel van Cairo's Golden Age Trilogie.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest neemt je mee naar de gouden eeuw van Caïro, een periode waarin de stad uitgroeide tot een cultureel en artistiek centrum van de Arabische wereld. Deze bloeiperiode duurde van de jaren 30 tot de jaren 70 van de vorige eeuw en stond in het teken van een ongekende ontwikkeling van film en muziek.
Na de explosieve groei van steden zoals Casablanca, Bagdad en Caïro braken drie decennia aan die worden beschouwd als de ‘gouden tijd’ van Arabische film en muziek. Een centrale rol was weggelegd voor componisten als Baligh Hamdi, Zakariyyā Aḥmad, Mohamed Abdel Wahab, Riad Al Sunbati die hits schreven voor iconen als Umm Kulthum, Abdel Halim Hafez en Warda Al-Jazairia. Dankzij Radio Caïro bereikten hun nummers miljoenen luisteraars in de hele Arabische wereld.
Let op! Oorspronkelijk kondigden wij aan dat vanavond het programma A Tribute to Farid al-Atrash uitgevoerd zou worden, maar dat vindt plaats op 5 april 2026. Kaartkopers hebben hierover bericht ontvangen.
Dit concert is onderdeel van Cairo's Golden Age Trilogie.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest neemt je mee naar de gouden eeuw van Caïro, een periode waarin de stad uitgroeide tot een cultureel en artistiek centrum van de Arabische wereld. Deze bloeiperiode duurde van de jaren 30 tot de jaren 70 van de vorige eeuw en stond in het teken van een ongekende ontwikkeling van film en muziek.
Na de explosieve groei van steden zoals Casablanca, Bagdad en Caïro braken drie decennia aan die worden beschouwd als de ‘gouden tijd’ van Arabische film en muziek. Een centrale rol was weggelegd voor componisten als Baligh Hamdi, Zakariyyā Aḥmad, Mohamed Abdel Wahab, Riad Al Sunbati die hits schreven voor iconen als Umm Kulthum, Abdel Halim Hafez en Warda Al-Jazairia. Dankzij Radio Caïro bereikten hun nummers miljoenen luisteraars in de hele Arabische wereld.
Let op! Oorspronkelijk kondigden wij aan dat vanavond het programma A Tribute to Farid al-Atrash uitgevoerd zou worden, maar dat vindt plaats op 5 april 2026. Kaartkopers hebben hierover bericht ontvangen.
Dit concert is onderdeel van Cairo's Golden Age Trilogie.