Het Amsterdams Andalusisch Orkest speelt verschillende muziekvormen van Granada tot en met Bagdad uit diverse tijdsperioden en stijlen. Van het rijke Arabo Andalus repertoire tot en met de mystieke Oosterse muziek, en van de geraffineerde improvisatiemuziek uit de Arabische wereld tot en met de volkse muziek uit de Maghreb.
In september nodigen het Metropole Orkest (MO) en het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) samen de Palestijnse zangeres, componist, fluitist Nai Barghouti uit voor een serie concerten. Samen verweven zij de muziek die een reflectie is van Nai’s wortels en haar leven in Amsterdam. Een kleurrijke en verrassende mix van Arabische klassiekers, haar eigen composities en jazz.
Nai Barghouti werd in 1996 geboren in Jeruzalem in een zeer muzikale familie. Van jongs af aan speelt ze de fluit (het instrument waarna ze vernoemd is) en ontwikkelt ze met haar stem een geheel eigen geluid door ornamenten die je kent uit de Arabische muziek te verweven met vocale improvisatie uit de jazz: NaiStrumentation.
Nai: “NaiStrumentation is een gelaagde ornamenttechniek waarbij ik mijn stem als instrument gebruik door een unieke combinatie van muzikale elementen. Het stelt me in staat om naadloos te schakelen tussen genres, vooral Arabische muziek en jazz.”
De concertserie is onderdeel van een duurzame artistieke samenwerking tussen ’s werelds leading pop & jazz orkest en het gelauwerde in Arabo Andalus – van Granada tot Baghdad – repetoire gespecialiseerde ensemble. Een bijzondere uitwisseling van talent die muzikale werelden doet samensmelten met oor en oog voor authenticiteit.
Data:
23 september – TivoliVredenburg, Utrecht
26 september – SPOT, Groningen
28 september – Music Arnhem
30 september – Meervaart, Amsterdam
1 oktober – De Doelen, Rotterdam
Robert Ames (1985) is een dirigent om in de gaten te houden. Een bewierookte curator die zich beweegt in de wereld van de hedendaagse klassieke componisten als Philip Glass, Hildur Guðnadóttir en Steve Reich en ook samenwerkt met popartiesten als Taylor Swift, Frank Ocean en Radiohead.
In september nodigen het Metropole Orkest (MO) en het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) samen de Palestijnse zangeres, componist, fluitist Nai Barghouti uit voor een serie concerten. Samen verweven zij de muziek die een reflectie is van Nai’s wortels en haar leven in Amsterdam. Een kleurrijke en verrassende mix van Arabische klassiekers, haar eigen composities en jazz.
Nai Barghouti werd in 1996 geboren in Jeruzalem in een zeer muzikale familie. Van jongs af aan speelt ze de fluit (het instrument waarna ze vernoemd is) en ontwikkelt ze met haar stem een geheel eigen geluid door ornamenten die je kent uit de Arabische muziek te verweven met vocale improvisatie uit de jazz: NaiStrumentation.
Nai: “NaiStrumentation is een gelaagde ornamenttechniek waarbij ik mijn stem als instrument gebruik door een unieke combinatie van muzikale elementen. Het stelt me in staat om naadloos te schakelen tussen genres, vooral Arabische muziek en jazz.”
De concertserie is onderdeel van een duurzame artistieke samenwerking tussen ’s werelds leading pop & jazz orkest en het gelauwerde in Arabo Andalus – van Granada tot Baghdad – repetoire gespecialiseerde ensemble. Een bijzondere uitwisseling van talent die muzikale werelden doet samensmelten met oor en oog voor authenticiteit.
Data:
23 september – TivoliVredenburg, Utrecht
26 september – SPOT, Groningen
28 september – Music Arnhem
30 september – Meervaart, Amsterdam
1 oktober – De Doelen, Rotterdam
Robert Ames (1985) is een dirigent om in de gaten te houden. Een bewierookte curator die zich beweegt in de wereld van de hedendaagse klassieke componisten als Philip Glass, Hildur Guðnadóttir en Steve Reich en ook samenwerkt met popartiesten als Taylor Swift, Frank Ocean en Radiohead.
In september nodigen het Metropole Orkest (MO) en het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) samen de Palestijnse zangeres, componist, fluitist Nai Barghouti uit voor een serie concerten. Samen verweven zij de muziek die een reflectie is van Nai’s wortels en haar leven in Amsterdam. Een kleurrijke en verrassende mix van Arabische klassiekers, haar eigen composities en jazz.
Nai Barghouti werd in 1996 geboren in Jeruzalem in een zeer muzikale familie. Van jongs af aan speelt ze de fluit (het instrument waarna ze vernoemd is) en ontwikkelt ze met haar stem een geheel eigen geluid door ornamenten die je kent uit de Arabische muziek te verweven met vocale improvisatie uit de jazz: NaiStrumentation.
Nai: “NaiStrumentation is een gelaagde ornamenttechniek waarbij ik mijn stem als instrument gebruik door een unieke combinatie van muzikale elementen. Het stelt me in staat om naadloos te schakelen tussen genres, vooral Arabische muziek en jazz.”
De concertserie is onderdeel van een duurzame artistieke samenwerking tussen ’s werelds leading pop & jazz orkest en het gelauwerde in Arabo Andalus – van Granada tot Baghdad – repetoire gespecialiseerde ensemble. Een bijzondere uitwisseling van talent die muzikale werelden doet samensmelten met oor en oog voor authenticiteit.
Data:
23 september – TivoliVredenburg, Utrecht
26 september – SPOT, Groningen
28 september – Music Arnhem
30 september – Meervaart, Amsterdam
1 oktober – De Doelen, Rotterdam
Robert Ames (1985) is een dirigent om in de gaten te houden. Een bewierookte curator die zich beweegt in de wereld van de hedendaagse klassieke componisten als Philip Glass, Hildur Guðnadóttir en Steve Reich en ook samenwerkt met popartiesten als Taylor Swift, Frank Ocean en Radiohead.
Zijn onze werelden daadwerkelijk zo verschillend, of hebben we meer gemeen dan gedacht? Die vraag staat centraal in de autobiografische dansvoorstelling REMLA.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest vergezelt Redouan Ait Chitt en Denden Karadeniz op hun muzikale reis. De dansers, bekend in de wereld van hiphop & breaking, gaan op zoek naar verbinding met als uitgangspunt hun roots. Redouan ontving in 2020 een Koninklijke onderscheiding omdat hij veel jongeren, waaronder mensen met een beperking, gestimuleerd heeft om te gaan dansen. Denden is bekend van dansprogramma’s op tv en is artistiek leider van het urban contemporary dansgezelschap Zero Dance Theatre.
Zijn onze werelden daadwerkelijk zo verschillend, of hebben we meer gemeen dan gedacht? Die vraag staat centraal in de autobiografische dansvoorstelling REMLA.
Het Amsterdams Andalusisch Orkest vergezelt Redouan Ait Chitt en Denden Karadeniz op hun muzikale reis. De dansers, bekend in de wereld van hiphop & breaking, gaan op zoek naar verbinding met als uitgangspunt hun roots. Redouan ontving in 2020 een Koninklijke onderscheiding omdat hij veel jongeren, waaronder mensen met een beperking, gestimuleerd heeft om te gaan dansen. Denden is bekend van dansprogramma’s op tv en is artistiek leider van het urban contemporary dansgezelschap Zero Dance Theatre.
Wij hechten veel waarde aan de toegankelijkheid en zeggingskracht van het Andalusisch repertoire.
Ontdek hier onze educatieve programma’s, lezingen, jamsessies, bladmuziek, vertalingen en meer.